Etiketter

søndag 17. februar 2013

Nær velt-opplevelse

Hadde en dag i Lofoten da jeg padla aleina. Rolig tempo langs land, og jeg hadde ei øya "Tåa" som mål. Dvs jeg skulle snu der da det var slutt på fastland, og åpent hav videre med Nordsjøen langt der ute. Været var helt greit, ikke værre enn at jeg uten problemer kunne slippe åra og strekke meg frem for å betjene 
Gopro-en. Da jeg var forbi øya, fått sett det jeg skulle, og skulle til å snu, økte vinden plutselig kraftig, og idet jeg var i ferd med å vende traff vinden meg fra sida. Kraftig og uventa, og den tok såpass i kroppen at jeg var nær en velt, og jeg sleit kraftig med å få snudd. Men jeg klarte å unngå å velte, tok ikke hensyn til vonde armer og dro på det jeg klarte, nådde smulere farvann og kunne la pulsen dale igjen.
En skikkelig ekkel opplevelse, og ei erfaring rikere, og blir nok enda mer forsiktig når jeg er aleina på sjøen.
Kjentmann jeg har snakka med etterpå kunne fortelle at dette var ganske typisk for dette området. Fint vær og rolig sjø som plutselig forandra seg til mye verre.
Det ser ikke så helt gærnt ut på filmen, men jeg har en kajakk som ruver godt i sidevind, så det merkes godt når jeg skal vende fra medvind til motvind.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar