Etiketter

torsdag 25. august 2016

Dronningruta med NOT 2016

Som i 2014 ble det tur langs Dronningruta i Vesterålen i regi av Narvik og Omegn Turistforening. Denne gangen hadde jeg med Inger Krane som turleder. Tilsammen var i 8 stykker. Flere av oss i "bandasjealder".
Dette var en tur hvor travelhet skulle være fraværende. Som turledere ønsket vi at vi skulle bruke tid, nyte turen og omgivelsene, ha god tid til å raste, tid til fotografering for de som ønsket det. Og slik ble det. Tror vi var tilbake i Stø godt og vel 8 timer etter vi startet. Så vi brukte god tid. Været var av beste sort, passe varmt, vi gikk i shorts hele turen. Sola var oppe av og til, og et lite drag i lufta gjorde det aldeles behagelig.
Her er en del bilder fra turen, og de gir et godt inntrykk av hvordan vi hadde det.

Vi startet i Stø og valgte første stigning opp forbi radarstasjonen. Bratt bakke, svetten kom frem, og en liten teknisk hvil oppi bakken kom godt med.

Skipssanden strand. Et trenet øye kan se to telt helt til venste for selve stranda. To venner av meg som hadde base-camp der, og var på tur i kajakk til Anda fyr.

"Still dere opp, skal ha et gruppebilde av dere!"
Lydig stilte de opp.

En liten pust når vi var var kommet oppe på flatene. Liv Bente i strålende humør, hun beholdt det hele turen.

Vi gjorde oss en ekstratur opp til Sørkulen, etter anbefaling fra en innfødt. Her skulle det være praktfull utsikt. Og det var det.

Nå er vi kommet til krysset hvor man tar av til Nyksund. Denne planen var ikke med i vår plan for turen. Vi valgte heller å nyte utsikten før vi fulgte stien ned mot sjøen i retning Stø.

Området fra man kommer ned til sjøen og frem mot Stø er verdt en egen tur. Vurderer å dra tilbake dit og kun gå langs stranda med kamera, god mat i sekken og tid. Plassen skal nytes.

Skipssand

Vel fremme i Stø dro folket hver til sitt. Sjøl ble jeg igjen, hadde lyst å ta kajakken fatt dagen etter og oppsøke vennene mine som lå på Skipssand. Og det gjorde jeg morgenen etter. Det ble padling og middag i Nyksund. Hadde imidlertid en fantastisk kveld på Stø, litt støl i beinan, men nøt solnedgangen i fulle drag.

Takk til alle, alle bidro til det ble en tur med gode naturopplevelser.