Etiketter

fredag 15. juli 2016

Padletur til Gaukværøy og Litløy fyr

Vesterålen Padleklubb inviterte til padletur til Gaukværøy, med overnatting i telt, og dagstur til Litløy fyr. Vi var 9 stykker som la av gårde, inklusiv turledere. Værmeldinga var ikke direkte lovende, vi ønsket jo oss sol og varme, men ingen klaget. Ønsket om fellestur var for sterk for det. Bonusen er at man stifter nye bekjentskaper og vennskap. På denne turen var det deltakere fra Harstad i nord,
og Møre i sør.
Jeg tok mye bilder på turen, vanskelig å plukke ut, og vanskelig å begrense seg. Så derfor, det blir en del bilder.

"Bodø radio, Bodø radio......."
Turleder sjekker båttrafikk med Bodø radio, vi skal krysse en strekning på 2 km, ei strekning hvor det kan være en del båttrafikk.

Et lite glimt av sola fikk vi på tur ut mot Gaukværøy. Men det ble med det.

For å være med på fellestur må man blant annet beherske egen- og kameratredning. Kameratredningh hadde vi ei lita økt på, og det fungerte. Men, sjøl merka jeg at det er si stund siden æ har vært med på det. Så det var nyttig.

Vi var enig om at vi skulle padle så samlet som mulig når vi kryssa fjorden. Det fungerte bedre enn det har gjort på noen av de fellesturene jeg har deltatt på tidligere. Langt bedre. Kun et lite strekk et par ganger.
 Etter å ha plukket og sparket bort sauskit var det tid for å slå leir. Slett og fint, ypperlig for telting.
Det blei en trivelig kveld rundt bål av rekved. Litt sur vind ble kledd ute ved hjelp av ull, dunjaker og jervenduker.

Lørdag bar det avgårde til Litløy fyr. Her er gruppa samlet før avgang. Åtte damer, og de oppførte seg eksemplarisk, æ følte ikke utrygghet en eneste gang. Æ va jo eneste mannfolk første døgnet. :)

Vi padla yttersia, utfor holmer og skjær er det rett ut til storhavet. Ufattelig at havet kan være så til de grader flatt. Det var ikke dønninger engang. Dermed kunne vi "padle imellom", utforske, se på gamle boplasser fra sjøen.

To av oss var med på guidet tur sommeren 2015 hvor vi fikk høre mye historie om livet og boplassene som var der. Broen som ses i overkant av bildet var plassen hvor ungdommene pleide å møtes. Eller "dateing" som det heter i dag.

Vi nærmer oss Litløy fyr som var målet for turen. Lunsj venter der.

Et blikk retning vest. Urent farvann som var godt merket. Det var fjæra sjø, og mye fargerik vegetasjon på skjærene.

Sett på veien mot fyret.

Lunsjen, en slags pai, med grønnsaker og urter. Noe plukket på øya. Rabarbrasuppe til dessert. Maten smakte.

Etter lunsjen var det tid for rekognosering, fotografering, og omvisning med dama som eier bygningene på fyret. Selve fyret er automatisert og drives av solceller.

Mildrid sikrer seg minner fra turen.

Slik så det ut frem til staten betalte de fastboende for å flytte til fastlandet.
Da elektrisiteten kom i bruk i Norge kom det også bestemmelser om at alle skulle ha tilgang til strøm. Men det var kostbart å føre elektrisitet frem til bebyggelsen ute ved kysten, og ikke minst til øyene. Da var det billigere å betale for fraflytting. Husene ble revet og ført opp på fastlandet. Nå står det bare murer der husene sto.  Vi la kajakkene på stranda i høyre nedre hjørne på bildet.
Bildet under viser hvordan det ser ut i dag.

Utsikt gjennom ett av vinduene i fyret.

Interessant å få høre historien om fyret og livet der, og om planene videre for innehaveren av bygningsmassen der. Fyret er ikke i bruk lenger, det er plassert lenger opp i bakken overfor fyrtårnet.

Vi var også på tur i ei hule som turleder visste om. Den var langt fra så lang og mystisk som jeg hadde forestilt meg. Vi gikk så langt det var mulig. Hula bar breg av å ha hatt besøk tidligere.

Tilbake til basecamp og bålplass. Trivelig prat til utpå natta. Det må nevnes at det blei bedre og bedre plass rundt bålet etter som tida gikk.

Harstad-damer, den ene varianten var utrulig reinslig.

Utsikten fra teltet mitt søndag morgen.

Fiskebåt på tur hjem. Den skapte litt uro i gruppa, det virka ikke som den hadde fått øye på oss da den lenge hadde stø kurs rett mot oss. Men plutselig la den om kursen, og vi kunne puste letta ut.
Vi sørga for å ligge i ro, tett samlet for å ta minst mulig plass. Skarp hodelykt ble tatt i bruk og retta mot båten. Lyset var godt synlig for båtføreren, har vi fått tilbakemelding om fra ham.

Ingen var sint på Wenche, ingen plaga ho, heller ikke for at glidelåsen røk på teltet hennes første kvelden. Nye teltet som var brukt kun èn gang tidligere. Neida, vi har en liten erfaringsprat om situasjonen om fiskebåten.

Tilbake til utgangspunktet. Det gikk bra å legge ut fra flytebrygga da vi dro, og det samme med ilandstiging. Ingen uhell av noe slag.

Samling og prat om turen, erfaringer som vi gjorde, hva var bra, hva kunne vi eventuelt gjort annerledes eller bedre. Alle var fornøyde med turen, og hadde trivdes. Deretter bar det avgårde til Sortland og fellesmåltid med pizza. Før vi skiltes og dro hver sin vei. Noen kort, og noen langt.

Alle bidro til at det blei en super tur. Det behøver ikke være sol og varmt for å ha det bra, når bare selskapet er godt. Og det var det.
Takk til alle, ikke minst til Vesterålen Padleklubb v/ Marian, som hadde lagt opp til turen, planlagt, sørget for omvisning og lunsj på Litløy, og, sørget for at det var et godt opplegg mht til sikkerhet på turen. Takk også til Mildrid som påtok seg å være med-turleder på turen.