Etiketter

mandag 1. mai 2017

Skitur i lavlandet

Våren er treg i år, det skyldes mangel på varmegrader, og det faktum at det har kommet mye snø på ettervinteren. Men, plusset er at man ikke trenger å dra over skoggrensen for å finne skiføre. Etter en skitur på Sjåfjellet dagen før, valgte jeg samme område, bare noen meter lenger ned fra skoggrensen.

Det ble ikke så lang tur, jeg drøyde det lenge i heimen. Gidda ikke å stresse med å komme meg avgårde, slik jeg gjorde før. Men turen ble ikke mindre fin av den grunn, bare litt kortere i tid og strekning.

Jeg dro til Åselva og Grunnvannet, et naturreservat med et meget rikt fugleliv. Noen arter er allerede på plass, og flere kommer til etterhvert. Mye svaner var det, og for første gang fikk jeg også se traner. Kan ikke huske jeg har sett dem tidligere. Synd fuglene er så vàre, ikke lett å komme på nært hold. Slettes ikke når skiene skraper i snøen og røper at jeg er underveis. Men, turen ble ikke mindre fin av den grunn.

 Skal lite til av mildvær før det ikke lar seg gjøre å bruke skiene her.

 Åpen råk, ikke lenge før det går å kaste med nymfer nå.

 Fugler på flukt.



 Huglhornet, eller Kuglhornet som noen kaller den, like majestetisk som alltid.

 Et tranepar. Sky og ikke lett å kome innpå.

 Denne svanen lå lenge slik, var oppe og strakk på halsen ved gjevne mellomrom. Tror den fulgte med meg der jeg satt, selv om det var litt på avstand.

 Nydelig terreng, og jeg søker tilbake hit rett som det er.

På tampen av turen dukket det opp en Opel Rekord. Rusten og fin i fargen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar